Opinie

Het gaat nóg saaier worden op straat. Of niet?

Ooit werkte ik bij die Groene Reus. Sterker nog: daarvoor werkte ik bij die Rode Rakker. En als ik niet een uitstapje gemaakt zou hebben naar een exclusieve zelfstandige optiek-ondernemer in de Bollenstreek, zou ik waarschijnlijk nog steeds in een groen overhemd rond lopen, als franchiser.

De Groene Reus werd almaar groter…

Gedurende mijn tijd daar vond er een management buy out plaats, met een duidelijke ambitie: groei. De Groene Reus werd almaar groter. Ondertussen maakte ik een ‘tijdelijk’ uitstapje naar de wereld van de ‘zelfstandige optiekers’ en keerde nooit meer terug.

Buitenlandse spelers kregen in de gaten dat hier in Nederland klaarblijkelijk goed geld te verdienen was. Een Engelse en Duitse buurman kwamen kijken. Met de eerste ‘brillen oorlog’ ontstond de strijd om de consument. Om de schaalvergroting te voeden werden kleine zelfstandige optiek zaken overgenomen. Winkels werden omgedoopt en wéér een keer omgedoopt. Rinck werd Het Huis (Rinck) en later EyeWish en ging naar Pearle. De massa-markt begon langzaam maar zeker een feit te worden.

Ook op internationale schaal ontstond schaalvergroting. De Groene Reus ging samen met zijn Grote Franse broer voor een Grote Visie en samen veroverden ze Europa.

Ik maakte ondertussen een nieuwe uitstap die wat langer zou duren. Weer naar een Amerikaans bedrijf, van (sport)zonnebrillen deze keer. Totdat dit bedrijf, dat overigens in de VS ook een aantal luxe optiek winkels bezat, uiteindelijk werd overgenomen door zijn grootste klant; Luxotica, de eigenaar van Sunglass Hut en fabrikant van Ray Ban en nog vele andere merken. En ik besloot als zelfstandig ondernemer verder te gaan, met YOU & EYE als uiteindelijk resultaat.

Vandaag kwam het gerucht naar buiten dat Luxotica inmiddels gefuseerd met Essilor, van de brillenglazen en ’s werelds grootste online aanbieder van contactlenzen en Grand Vision, van o.a. Pearle en EyeWish, zijn begonnen aan een paringsdans. Iets wat ik jaren geleden al voorspelde. Het enorme aantal Europesche winkels van GV past namelijk perfect bij de retail strategie van EL. Wat is er nu mooier – en makkelijker en véél winstgevender – dan je eigen brillen in je eigen winkels verkopen? Dus dat deze twee grote spelers samen zullen gaan, staat buiten keif, als je het mij vraagt!

De trend die jaren geleden al inzette zal nu nog duidelijker worden in het straatbeeld. Sunglass Hut heeft al gezegd meer winkels te willen openen in Nederland. Gecombineerd met de eigen groene en gele winkels biedt dit een enorme afzet mogelijkheid van hun eigen merken.

Op een paar honderd meter van YOU & EYE is inmiddels een Sunglass Hut geopend. Mutje-vol met Ray Ban en andere ‘huismerken’ ligt het daar. Stel je voor wat er kan (twijfelen we hier nog over?) gebeuren als al die winkels van GV straks nog meer ‘huismerken’ gaan verkopen? Nog meer mensen met de zelfde saaie bril!

Hoe meer van het zelfde, hoe makkelijker het is om je te onderscheiden.

Gelukkig voor jou is er, behalve die grote saaie massa, ook nog YOU & EYE. Dé boutique waar jouw stijl en smaak het uitgangspunt zijn voor een mooie bril. Een bril die je niet terug vind in de meerderheid van de optiekwinkels.

Bij YOU & EYE vind je geen ‘huismerken’. Wél vind je hier brillen die vol passie zijn ontworpen of gemaakt door mensen met een liefde voor wat ze doen: mooie brillen maken. Net als ik.

Dus, in een massa vol smakeloze eenheid, mag je gerust wat kleur bekennen. Loop eens binnen, om je onder te dompelen in de finesse van een, volledig met de hand gemaakte, houten Fritz Frames, de prachtige afwerking, zoals ze dat alleen in Japan kunnen, van een Masunaga of betaalbare kwaliteit van Germano Gambini.

Of, nóg beter, laat mij iets moois voor je ontwerpen. Dán weet je zeker dat je iets unieks op je neus hebt. Want jij bent toch uniek?

Het zal nog saaier gaan worden, op straat. Maar aan ons zal dat niet liggen! Toch?

Kom eens kijken, ik zie je graag.

Edwin

GrandVision is moederbedrijf van o.a. Pearle, EyeWish en Charlie Temple in Nederland, Grande Optical in Frankrijk.

Luxotica produceert tientallen merken brillen, waaronder Ray Ban, Oakley, Chanel, Armani, Michael Kors en is eigenaar van diverse retail kanalen zoals Sunglass Hut.

Essilor is een van ‘s werelds grootste brillenglas fabrikanten en is ’s werelds grootste online aanbieder van contactlenzen.

YOU & EYE is een optiek boutique in Breda verkoopt bijzondere merken zoals Fritz Frames, Masunaga, Germano Gambini en Thierry Lasry aan klanten van Amsterdam tot Brussel.